Starta ett nytt ämne

Frånvaro

Jag jobbar som skolsköterska och saknar möjligheten att kunna rapportera "närvaro annan skolaktivitet" på ett enkelt sätt. Som det är nu måste jag gå in på läraren det gäller och rapportera eleven i deras lektion, vilket blir bökigt + att det gör att den lektionen markeras som rapporterad och således kan ställa till det för läraren som har många lektioner att rapportera varje dag och i detta kan missa att det är jag och inte de själva som rapporterat. OCH ännu bökigare om elevs besök hos mig går över lektionsbryt, så det handlar om två lektioner där jag ska leta åt rätt lärare och rapportera. Som det är idag kan vi rapportera frånvaro, enklaste vore att ha ett alternativ där närvaro annan skolverksamhet, då ploppar det upp för läraren i rapporteringen också och skulle nog vara smidigast för alla.


Lite andra önskemål jag har kring frånvaron är det här med att få upp "statistik" för en speciell elev. För att underlätta arbetet med problematisk skolfrånvaro. Här kommer några:
1. Möjlighet att kunna välja att få upp frånvaron inte bara dagsvis, utan att det också går att se vilka lektioner som är "röda". Förslagsvis att det för varje dag går att få upp en lista på samtliga lektioner eleven är skriven på och få gult/rött/frånvaroikonen även på lektionsnivå. För att kunna hitta mönster i frånvaron.

2. Det skulle inte heller vara dumt om det gick att programmet hjälper till att hitta mönster. Ex att man kan se hur frånvaron procentuellt är fördelad på ett antal parametrar såsom förslagsvis veckodag, lektion, lärare, före lunch, efter lunch, morgon, hur stor del av frånvaron är sen ankomst osv

3. Kanske också en möjlighet att gå in på en specifik lektion och se närvaro/frånvaroprocent för enbart den?