Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

Hur jobbar eleverna med en skrivuppgift?

Jag vet hur jag skapar en uppgift men jag kan inte hitta någonstans hur eleven ska jobba med en uppgift. Om jag har skapat en skrivuppgift; Ska de själva öppna ett googledokument och sedan dela det på uppgiftssidan. Hur gör de det?

Hej Kristina,

Antar att de har fått uppgiften tilldelad till sig med en inlämningsdatum.

Eleven öppnar uppgiften och lämnar in beroende på vad det är för uppgift. 

Jag kan inte svara på hur dina elever ska lämna in för det beror på om man t ex vill att uppgiften ska plagiatkontrolleras. Då behöver eleven lämna in en word eller pdf fil. 

Elever kan även lämna in via sin drive, som fil eller länk till dokumentet. Lägger man in en länk så blir den inte plagiatkontrollerad.

Hur har man sagt på skolan att man ska jobba med inlämningar av uppgifter? Tänkte om ni har några gemensamma riktlinjer?

/Unikum Kundstöd

Men hur gör jag rent praktiskt. Jag har gått in på en testsida, skapat en uppgift och provat att som elev lämna in ett google dokument. Jag kan inte se att man kan hämta hem ett dokument någonstans. Alltså om en elev har skrivit ett dokument i google Drive. Hur bifogas deras dokument på uppgiftssidan. Ska inte jag kunna gå in på en elev och se uppgiften och kunna öppna deras dokument?

Hej,

Det kan vara att skolan/kommunen redan har en struktur. Det ska finnas en support del för Lunds kommun på intranet.

Ta gärna kontakt med dem då det beror på vilken uppsättning kommunen har.

Om de ej ska använda en drive så skriver eleven i den tilldelade uppgiften och klickar på att lämna in.

/Unikum kundstöd

@Kristina: Rent konkret så använder eleven plustecknet som finns i textrutan inne på själva uppgiften och där väljer hen att bifoga en extern fil, och där väljs Googl Drive. Då kan eleven bläddra bland sina Googlefiler och då lägga till det dokument som ska bifogas. Då kommer du som lärare att se vad eleven bifogat. Om du inte får behörighet till Googledokumentt så begär du det från eleven bara (syns i länken när du öppnar filen). Med Google Drive behöver du inte hämta hem något dokument. Du öppnar det direkt i webbläsaren. Så det blir som en länk som läggs till själva uppgiften. Det är enklare än vad man kan tro!

image

Logga inför att publicera en kommentar