Starta ett nytt ämne

Oanvändbart användargränssnitt

Hej

Jag är fullt medveten om att Unikum är en del av skolplattformen för Stockholm och att det i sin tur kanske inte gör upplevelsen optimal. Men, som vårdnadshavare och användare är struktur och UX (användbarhet) total katastrof. Förmodligen bland det värsta jag någonsin upplevt, ja till och med värre än skolplatformen, och då har man inte lyckats specielt bra!

Det måste vara det i särklass vanligaste användningsfallet för vårdnadshavare att kunna förstå och hitta sitt barns läxor. Men användargränssnittet är så bedrövligt att de flesta vårdnadshavare inte ens fattar att sidan/portalen bland annat är till för just detta. Som ett exempel på det: Efter inloggning visas "min profil", men seriöst...jag är helt ointresserad av att veta vem jag själv är?!? Jag möts av en startmeny med ett val ("Start"), under den en undermeny med 3 val (Översikt, Meddelanden och Kom igång), Översikten visar en översikt "av mig själv", men "give me a break". Det är väl knappast en översikt?!. En översikt värd namnet hade möjligen just presenterat vilka läxor och prov mitt barn/mina barn har den närmsta tiden! Hur tänkte ni här?
Menyn meddelanden ger mig en tom sida ??

Menyn Kom igång, en lika tom sida. Jaha det var dom miljonerna! Vilkan katastrof.

OK, jag har ett barn, och efter att tillslut genom tur och ivrigt klickande fattat att man skall välja sitt enda barn kommer nya saker upp. Men det finns absolut inget logiskt eller intiutivt i att man skall behöva välja "sitt enda barn". Inga ledtrådar som "Välj barn" eller ens att "mitt barn" presenteras som en  knapp för att nå det enda man rimligen är intresserad av! För gud skull, om ni inte kan räkna ut att denna information skall visas automatiskt fattar jag inte att ni håller på med detta!? Det krävs kanppat en erfaren utvecklare att räkna ut detta, än mindre än produktchef inom området.

Väl inne på mitt barn, ca 20 kanpptryckningar senare och minst 30 sekunder för en vältränad användare kan jag se hintar av läxor. Just idag, 3 stycken som alla var för förra veckan!?! Alla som min son lämnat in på och alla lika tydligt markerad som just ej inlämnade?! Jag betvivra inte att tekniken funkar, men uppenbarligen vet ingen av lärararna hur det funkar...med förvirring till följd. Vilken trovärdhet jag fick för systemet!? Och vad hände mad alla andra läxor? Svårt att tro att han enbart haft 3 läxor på 1 och en halv månad.

Dessutom, en läxa står dubbelt, så det var bara två. När jag påtalar detta för läraren, svarar hon att hon inte vet hur man tar bort den felaktiga! Men vad fan är detta för system?

Jag kan ärligt talat inte säga en bra sak om detta system.

Total ogenomtänkt, fokus på fel saker (ja kul att jag kan ändra bakgrundfärg, var det verkligen prio 1?), avsaknad av röd tråd...vet ni ens varför ni bygger detta system. 

Att detta system får ligga till grund för en hel generation elever är katastrof, ni har inte löst något samhällsproblem, utan enbart skapat nya. Är ni nöjda med det?

MVH
Thomas

Logga inför att publicera en kommentar