Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

En lärares bedömning/återkoppling kan ändras av en annan kollega!

JAG VIDAREBEFORDRAR ETT UPPRÖRT MEJL FRÅN EN KOLLEGA: 

Några av oss har precis upptäckt en oerhörd brist i Unikums gröna matriser. Jag kan gå in i en klass och bedöma och kommentera elever som jag har gemensamt med en kollega som undervisar klassen i en annan kurs. Jag skulle alltså, rent teoretiskt, kunna ändra bedömningar som en kollega har gjort utan hans/hennes vetskap. Risken att det ska hända är naturligtvis väldigt liten, men om ett av argumenten för att använda Unikum är rättssäkerhet i bedömning så faller det ju ganska hårt…

PS 

PS Detsamma gäller för de blå matriserna i ”Kunskaper”. Jag har precis testat. Jag tror helt ärligt inte att detta är sant! Detta måste återkopplas till Unikum. Jag tror att ytterst få lärare kommer att vilja använda ett sådant verktyg. Det borde vara en självklarhet att ingen annan än undervisande lärare kan göra bedömningar i sin kurs.

Hej Kristina,

Jag tror en kollega till mig har besvarat frågan via supportkanalen, pedagoger kan lägga in en bedömning i matriser som är tilldelad till eleven och markeringen loggas och man ser vem som har gjort markeringen.

Man ska kunna backa upp varandra t ex vid längre frånvaro så därför kan man även göra en bedömning såvida man har en koppling till eleven.

/Unikum Kundstöd

Logga inför att publicera en kommentar