Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

Fritidsplanering

Hej! 
1. När jag ska göra planeringar på unikum kan jag inte välja något ämne som tillhör fritidshemmet. Hur gör man?
2. Hur kopplar jag läroplan till mitt fritidshem på unikum?

Hej Amanda,

Fritids är egentligen ingen skolform utan man får välja Grundskola sen det ämne som är närmast va själva planeringen handlar om.

T ex högläsning = Svenska (SV)

När du väljer grundskola så ska du få fram fritidsdelen under punkt 4.

/Unikum Kundstöd

Tyvärr håller jag inte med om att det fungerar att göra så som ni rekommenderar ovan. 

Det fungerar inte att göra en pedagogisk övergripande planering för fritidshemmet och lägga den inom ett skolämne och sen tilldela den till eleverna då den då hamnar inom ett ämne som sen ska betygsättas och bedömas på ett annat sätt är vad man gör på fritidshemmet. Tilldelar man den till sina elever vill jag ju inte att den hamnar under ett ämne utan att den ska hamna på ett annat ställe speciellt för fritidshem. Till ex att man lägger till fritids som ett ämne. 

Det är just nu en djungel för oss som jobbar på fritids att använda ert system till max, då vi inte kan använda/låna/läsa andras planeringar lika lätt som en lärare i till ex svenska. 

Fritidshemmet är inte en egen skolform men ingår i skolväsendet och kompletterar utbildningen i de obligatoriska skolformerna.

Hej Britta,

Vi har tagit upp detta med produktägaren gällande skolbanken och fritids just pga behovet är stort.

/Unikum Kundstöd

Vad skönt att höra.

Har nämligen efterfrågat detta ett bra tag nu men inte fått gehör för frågan tidigare. 

Mvh Britta

Logga inför att publicera en kommentar