Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

Hur kan föräldrar nå oss lärare i Unikum - mail?

Jag hade föräldramöte med en av mina klasser och berättade om alla fördelar med Unikum.

Flera av föräldrarna ville veta hur man smidigt kontaktade olika undervisande lärare via mail genom Unikum.

Hur vi alla än försökte gick det inte.

Det är ju inställt så att kontaktuppgifterna (inkl bostadsadress och privata telefonnummer) endast är synliga för skolans personal och inte för elever eller vårdnadshavare. Detta är ju helt korrekt  och logiskt- som lärare har man ju faktiskt rätt till ett privatliv MEN

VARFÖR ÄR ALLA VÅRA JOBB-EPOST-ADRESSER OCKSÅ DOLDA FÖR ELEVER OCH VÅRDNADSHAVARE?

Det kan väl knappast räknas som privata uppgifter utan tvärtom räknas väl fortfarande Epost som det mest officiella/professionella sättet att kommunicera inom skolans värld och mellan skolan och hemmet. 

Om nu Unikum-systemet redan hanterar alla personal-mail-uppgifter är det helt obegripligt att Unikum valt att klumpa ihop detta med privata kontaktuppgifter. 

(Jag vet att jag kan lägga till egna synliga uppgifter i "Min profil" men "glömma bort mail" är i mina ögon ett absurt och pinsamt systemfel)

Hej Rickard,

VH kan dels lägga in en lärlogg på barnet om de vill ha en dokumenterad dialog ang barnets lärande. Pedagoger kopplade till eleven kommer åt dem.

Idag är kontaktuppgifterna i en klump, men pedagogerna som vill ha kontaktuppgifter synliga kan alltid lägga in dem i sin presentation.

Då kommer VH åt dem.

Mvh Unikum Kundstöd

Logga inför att publicera en kommentar