Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

Unikum - usel efter uppdatering

Hej!

Efter sommaren kom jag och mina kollegor tillbaka till arbetet på vår högstadieskola och fann att Unikum, var helt uppdaterat. Ingen konstigt med det tänkte vi, tills terminen startade. 

Jag är inte emot förändringar, alls men flera av förändringarna som gjorts gör att arbetet nu tar längre tid för oss. 

På vår skola är Unikum den digitala resurs som tar längst tid på sig att ladda klart. (Det kan snurra länge, innan sidan startar) Vi är vana vid det och det är inte där problemet nu ligger men jag vill ändå nämna det också. Men, här är några saker som vi finner har försämrats efter uppdateringen. 

1. Uppgifter är krångliga (både för elever och lärare)

Ibland är de omöjliga att hitta, måste gå via planeringen. De försvinner inte för eleverna även om vi stänger dem. 

De var tydligare före uppdateringen.

Nu är det stängda, väntande osv... 

2. Uppgiften är otydlig. 

Flera knapptryck innan man ser själva texten uppgiften består av. 

Vilket gör att elever lätt kan missa den lilla texten "se hela uppgiften". 

Texten borde synas direkt

3. När elever lämnat in dokument vid uppgift.

Eleverna hamnar osorterat i klasslistan. 

Vi vill ha dem enligt klasslistan i bokstavsordning.

På ett uppslag. Att scrolla ner och vänta på att sidan laddar in alla elever tar vår tid. Ett onödigt moment.

På vår skola använder vi  Unikum mycket och allt går via uppgifter och planeringar. Därför är detta mycket tidskrävande och störande. 

Återkoppla gärna om jag skall utveckla mer om problematiken.

Hej Linda,

1. Om uppgiften är en del av en planering så finner man dem där alt via eleven. 

Om ni stänger en uppgift så finns de kvar i elevens uppgiftsflik, men på deras startsida så de eleven endast de som är aktiva och aktuella.

2. Jag tar återkopplingen vidare till produktägaren. 

3. Detta ska rättas till i kommande uppdateringar, de ska komma in i bokstavsordning. 

Mvh Unikum kundstöd

Logga inför att publicera en kommentar