Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

matris

Varför finns inte elevens matris i direkt anslutning till inlämnad uppgift längre?

Måste jag klicka via planering för att nå matrisen?

Hej Helena,

Tankesättet är att det är planeringen som man ska bedöma och inte enskilda uppgifter. En planering kan innehålla fler uppgifter eller att man vill lägga in fler uppgifter till en befintlig planering. Det finns lite olika arbetssätt, att man går igenom den inlämnade uppgiften, lägger in en kommentar och tar nästa elev och sedan går man in i planeringen och markerar i matrisen. 

Mvh Unikum Kundstöd

Tyckte det var mycket bättre när uppgifterna var länkade med matrisen.Blir svårt för eleverna att förstå vad de fick för omdöme när man inte kan visa just på den här uppgiften nådde du detta. Finns det något sätt man kan få tillbaks det? 

Jag har inte hört något men vi har framfört återkopplingen till produktägaren. 

Jag har en uppgift för varje förmåga i min planering, därtill har jag naturligtvis en matris. T.ex en skrivuppgift med matris för skrivförmågan.

Hur tänker ni när ni skriver att det är "planeringen som ska bedömas". Jag har svårt att se en matris som täcker alla förmågor i en planering.

Hej Helena,

Om vi tar ex en terminsplanering i Svenska. Då kan du koppla till kunskapskravstabellen som finns i planeringen. 

Uppgiften handlar t ex om att skriva en text, markera den delen inne i koppla tabell.

Sedan gör man samma sak för nästa uppgift.

/Unikum kundstöd

Jo men nu pratar jag om formativ bedömning. Matrisen används ju i processen. Kunskapstabellen används ju vid summativ bedömning av uppgift :O

Sant men då planeringen i ex är så pass bred så finns det alternativet eller så får man ha en ganska stor matris som täcker alla delar i ex planeringen.

Vi har framfört återkopplingen till produktägaren.

Logga inför att publicera en kommentar