Hur kan vi hjälpa dig?

Välkommen till Unikums supportportal, här kan du hitta hjälpartiklar och forum!

Fler kommentarsfält i matriser

Hej!

Jag la in den här frågan i det ordinarie forumet under "Tyck till" för någon vecka sedan men fick inget svar så jag lyfter den här istället. Vi var också en grupp som talade med Johan om detta på konferensen i förra veckan. Johan hade en riktigt bra idé till lösning och jag vill bara höra hur det går med den tanken. Nåväl, här är vårt dilemma:

Skolverket har ju sedan 1 jan ett obligatoriskt bedömningsstöd i svenska och matematik också för grundsärskolans åk 1. Vi vill göra matriser för dessa liknande de matriser som ni tog fram för grundskolans bedömningsstöd. Skillnaden mellan de olika bedömningarna är att i grundsärskolans ska läraren skriva en kommentar (Hur visar eleven detta?) vid varje avstämningspunkt. Det räcker alltså inte att ha en matris med de olika avstämningspunkterna och ha en kommentarsmöjlighet längst ner. 

Johan hade en idé att det i högerkanten bredvid varje "bedömningsrad" kunde finnas en knapp som hette/betydde typ "Infoga kommentar" så att man kunde välja vid själva bedömningstillfället om man ville infoga en kommentar under den bedömningsraden. Alternativt vid skapandet av matrisen. Det hade varit strålande! 

Eftersom detta bedömningsstöd är obligatoriskt redan nu i vår för eleverna i åk 1 blir det viktigt för oss att lärarna kan använda det på rätt sätt och som det är nu kommer vi inte att kunna använda det i Unikum. Det blir inte bra för likvärdigheten att vi har grundskolans bedömningsstöd i Unikum och inte grundsärskolans och det kommer nog också att väcka en del irritation hos lärare som har både grundskoleelever och grundsärskoleelever i klassen. 

Varför jag ligger på lite i den här frågan är för att vi behöver sätta rutiner för lärarna - och vi behöver veta om vi kommer att kunna använda Unikum i detta eller om vi ska hitta ett annat sätt att dokumentera det. Om en sådan lösning kommer att komma i Unikum så småningom är det bra att få veta en tidsplan på det så vi lägger energi på rätt sak. Om dryga tre veckor ska vi presentera "så här gör vi i vår kommun" för lärare och rektorer - då hade det varit bra för oss att veta hur det ligger till.

Vi tänker att denna lösning skulle vara bra för all bedömning i matriser, funktionen kommer inte att vara i vägen i andra matriser eftersom den blir frivillig att använda. 

Tack på förhand!

/Pernilla i Kungsbacka

Logga inför att publicera en kommentar